+321 123 4567
info@test.com
User login
Russian
Spanish
German
English
Facebook
Facebook
Behance
Behance
Instagram
Instagram
Xing
Xing
Vkontakte
Vkontakte
SoundCloud
SoundCloud
Yelp
Yelp
IMPREZA
Menu
Home
Winkel
Nederlands
Nederlands
English
Deutsch
Product
Bekijk uw winkelmandje
Winkelwagen
Digitaal Kleuters leerling
Home
Digitaal Kleuters leerling
7. Algemene observaties
Algemeen
Voornaam
Tussenvoegsel
Achternaam
Geboortedatum
Geslacht
Man
Vrouw
Groep:
Datum observatieperiode:
Naam leerkracht:
Wat zijn de interesses van het kind?
Wat zijn de leervorderingen van dit kind (bij te houden in het leerlingvolgsysteem)?
Laat het kind groei zien?
Ja
Nee
Kenmerken
Leermotivatie
Het kind gaat nieuwe taken uit de weg
Het kind begint enthousiast aan een nieuwe taak
Het kind moet bij een nieuwe taak precies weten wat er verwacht wordt
Het kind is gemotiveerd als het onderwerp zijn interesse heeft
Het aanbod van school sluit aan bij wat het kind wil leren
Het kind heeft andere interesses dan die op school aan bod komen
Leerstrategieën
Het kind leert door veel oefening
Het kind bijt zich vast in iets dat het nog niet kan
Het kind gaat uitdagende dingen uit de weg
Het kind doet pas iets als het zeker weet dat hij het goed kan
Het kind moet eerst het geheel zien voor hij de kleine stapjes snapt (top down denken)
Het kind kan tijdens een opdracht zijn route aanpassen als deze bij nader inzien niet handig blijkt te zijn.
Zelfstandigheid
Het kind kan zelfstandig werken
Het kind weet welke materialen er gepakt moeten worden om de taak te doen
Het kind heeft een duidelijk kader nodig om zelfstandig te werken (metacognitie, organisatie of flexibiliteit)
Het kind is geconcentreerd met zijn werk bezig
Het kind kijkt tijdens het werk veel rond en lijkt niet gefocust
Het kind kan een taak zelfstandig ordenen
Het kind heeft taakbesef; het kan zelf plannen
Het kind heeft hulp nodig bij het overzichtelijk maken van een taak
Het kind onthoudt een even daarvoor gegeven instructie
Het kind kan een activiteit bestaande uit 2 stappen uitvoeren
Het kind weet wanneer het hulp moet vragen
Het kind gaat na of het werk voldoet aan de eisen (evaluatie)
Creativiteit
Het kind voert een opdracht precies zo uit zoals die bedoeld is
Het kind bedenkt zelf altijd nog iets creatiefs bij een opdracht
Het kind kan omgaan met een vrije, creatieve opdracht
Het kind komt altijd met originele oplossingen voor een probleem
Het kind heeft kaders nodig voor het met een vrije opdracht aan de slag kan
Het kind heeft tijdens het spelen een rijke fantasie
Het kind speelt na wat het heeft meegemaakt
Het kind kan nieuwe toepassingen bedenken voor een stuk gereedschap en daarmee een probleem oplossen
Hooggevoeligheid
Het kind reageert sterk op harde geluiden
Het kind kan makkelijk omgaan met veranderingen in de klas
Het kind reageert sterk op zintuiglijke prikkels
Bij dit kind lijkt alles binnen te komen wat er in de klas gebeurt
Dit kind kan zich moeilijk afsluiten voor de prikkels van buitenaf
Dit kind lijkt zich in zichzelf terug te trekken om zich te beschermen tegen prikkels
Dit kind reageert motorisch onrustig op prikkels van buitenaf
Dit kind heeft af en toe even beweging nodig om prikkels te verwerken
Bij dit kind hebben we vragen over de sensorische integratie
Rechtvaardigheidsgevoel
Het kind komt op voor de zwakkere kinderen in de klas, bijvoorbeeld door te komen melden dat er iemand is gevallen op het plein
Het kind stelt vragen over dingen die in de wereld gebeuren
Het kind is zorgzaam voor dieren
Het kind komt het altijd melden als het een ander kind iets ziet doen wat niet mag
Het kind heeft er moeite mee als er iets oneerlijks in de klas gebeurt
Het kind voelt zichzelf wel eens oneerlijk behandeld
Kritische ingesteldheid
Het kind houdt zich strikt aan de voor hem bekende regels
Bij dit kind is afspraak ook echt afspraak
Bij dit kind kun je gemakkelijk van afspraken afwijken
Het kind wijst je erop wanneer je afspraken niet nakomt
Het kind gaat met je in discussie over regels; het wil begrijpen waarom iets moet of niet mag
Zelfbeeld
Het kind heeft een groei gerichte mindset
Het kind stelt hoge eisen aan zichzelf
Het kind heeft een realistisch zelfbeeld
Het kind is faalangstig
Het kind mag fouten maken van zichzelf
Het kind is perfectionistisch
Sociale en emotionele ontwikkeling
Het kind speelt vooral nog naast andere kinderen en nog niet met anderen
Het kind kan al echt samenspelen
Het kind past zich tijdens het spel aan aan het spelniveau van het andere kind
Het kind bepaalt wat er gebeurt tijdens het spel
Het kind kan goed samenwerken
Het kind speelt vooral met jongere kinderen
Het kind speelt vooral met oudere kinderen
Het kind vindt geen aansluiting bij de kinderen in de klas
Het kind reageert qua emoties afgestemd op en passend bij een situatie
Het kind lijkt zich in te houden als het pijn heeft
Het kind reageert extreem op pijn
Het kind gooit spanningen van school er thuis uit
Het kind is extreem angstig
Motorische ontwikkeling
Het kind heeft een goede fijne motoriek
Het kind heeft een onderontwikkelde motoriek
De grove motoriek is op niveau
De grove motoriek is houterig
Past het beeld dat je in de klas ziet bij het beeld van de intake?
Opvallende dingen in deze periode:
4. Wat verwacht dit kind van school?
PDF
Menu